Communiceren

Effectief feedback geven (en ontvangen).

21 december 2021

Effectieve feedback (zonder oordeel). Een toets (of terugkoppeling) over hoe gedrag bij een ander over komt. Het doel is om gedrag, product of dienst in de toekomst aan te passen. Om te ontwikkelen. Zo wordt dat wat we doen (of aanbieden) beter. En gaat (samen)werken vaak meer vanzelf.

Een bijkomend positief effect -dat we soms vergeten- is dat openheid goed is voor de relatie. Daarmee is écht in gesprek (durven) gaan niet alleen zinvol voor kwaliteit en ontwikkeling, maar ook 1 van de belangrijkste peilers in de basis voor succes binnen een organisatie. Maar ook buiten de organisatie. En in je privé leven. Een helder gesprek kunnen voeren met jezelf & in staat zijn om een goed gesprek te voeren met een ander, helpt je om meer succesvol te zijn op alle gebieden van je leven.

Negatieve feedback

We zien negatieve feedback (iets dat als onprettig, niet-helpend of ineffectief wordt ervaren) nog regelmatig als kritiek of commentaar. Zonde, zo vind ik. Hoe anders hoor je iets ‘nieuws’ naast wat je zelf al weet, ziet of doet?

OK, behalve als je beoogt om op een onbewoond eiland te leven, dan maakt het inderdaad niet echt uit. Maar ik spreek zelden iemand die daar denkt plezier uit te halen. Ik zie en spreek vooral mensen (en organisaties) die graag de dingen goed willen houden of willen verbeteren. Mensen en teams die willen ontwikkelen. Zij halen plezier en voldoening uit het samenwerken met anderen. Ook (en juist) als die anderen anders zijn, anders denken, anders kijken en anders handelen dan zij zelf. 

De verschillen maken het voeren van een goed gesprek soms lastig, maar diezelfde verschillen maken ook dat het gesprek van waarde is. En daarmee zijn juist de verschillen wat mijn betreft een goed punt om vanuit te starten.

Hoe dan?!?

Begin klein, ga eens het gesprek aan met je collega. Wat had jij volgens hem/haar beter of anders kunnen doen? Lukt het je om het zelf ook van die kant te bekijken en te onderzoeken op welke manier dit een verschil had gemaakt? Dit kan je voor jezelf doen, zonder dat je verder de verschillen probeert weg te werken of de ander ergens van probeert te overtuigen.

Vergeet niet: je collega’s, manager en de baas zijn ook maar gewoon mensen he. Net zoals jij. Mensen met talenten, goede eigenschappen, eigen doelen en tijdsdruk. Maar ook met minder sterke kwaliteiten en dingen die zij lastig vinden. Ook als je dat aan de buitenkant niet altijd ziet.

Jacklin is een energiek persoon, daadkrachtig in haar aanpak en werkwijze, met een scherp oog. Eerst de vraag en uitdaging helder hebben en het hierover eens zijn. Dan strategie uitzetten en bouwen. En ondertussen zaken signaleren, partijen bij elkaar brengen en proces bewaken zodat het doel wordt bereikt. Kortom. Een topper en aanwinst en bovendien een zeer aangenaam mens in de samenwerking. Waarom? Omdat ze respectvol en helder communiceert, tegelijk professioneel is en doorlopend plezierige communicatie als middel inzet om doelen te bereiken.

Mirjam Lamark

Eigenaar en Adviseur bij thermieq