Communiceren

Nostalgie en social media.

27 februari 2009

Ik kan me nog als de dag van gisteren herinneren dat ik een mailtje in mijn mailbox kreeg van iemand met een verzoek om lid te worden van Hyves. Hyves? Wat is dat nou weer? Wat een onzin, daar heb ik geen tijd voor. Ik geloof dat dit in 2005 was. Blij dat ik mijn mailtjes bij kon houden en zo in ieder geval up-to-date bleef met informatie over vrienden en familie.

Toen de mailtjes maar bleven komen dacht ik – de kracht van herhaling – ‘Hyves zal dan dus toch wel interessant zijn’. Mijn nieuwsgierigheid nam een kijkje en maakte een profiel aan. ‘Oh kijk, dat is leuk’ ‘In één keer een groep mensen updaten over je stand van zaken en activiteiten, wat handig !’ Ook het foto’s delen met vrienden na gezamelijke activiteiten was echt een stuk handiger dan een half jaar wachten op iemand die heeft geroepen ‘Ik brand ze wel op een cd voor iedereen’ en op dat moment weet iedereen dat de cd er over een jaar nog niet is.

Dus Hyves was helemaal mijn nieuwe ‘ding’, want als je iets interessants ziet moet je het delen, tenminste dat is mijn mening. Nu, een kleine 4 jaar later, is mijn iPhone mijn nieuwe ‘ding’ en typ ik dit daarop. Als inleiding van een blog. Terwijl ik in bed lig. Waar blijft de tijd hè. Ik zag laatst enkele tantes van mij op Hyves op en neer krabbelen over een postzegel-ruil-vraag ‘Heb je die al gezien, die moet ik echt hebben’. ‘Oh die kunnen we volgend weekend wel ruilen.’ Daar zag ik dat de tijd doortikt, maar dat nostalgie en de behoefte aan sociaal contact daarnaast wel voor verbinding.

Het gaat om bruggen bouwen. Veel mensen, veel media en veel meningen. Ik ben social media fan, vind het absoluut een aanvulling op het ‘echte’ contact. Het is een extra dimensie in het ‘delen’ en dat maakt het tot een toegevoegde waarde. En toch… Waar moet dit heen? Gaat dit het echte contact vervangen en weten we dan niet meer hoe we met elkaar om moeten gaan? On- en offline kunnen niet zonder elkaar… en dat is maar goed ook! Benieuwd wat volgend jaar helemaal ‘mijn ding’ is.

Jacklin helped us (a cleantech scaleup in the renewable energy sector) with our social media strategy. As we were starting with our social media strategy from almost scratch, we wanted to "start small and start simple", and Jacklin helped us accordingly to achieve some important quick wins. Jacklin is proactive, very pleasant to work with and always available for further help and clarifications. I would definitely recommend Jacklin for help with company communications of different sorts, and I would definitely consider working with her again for future communications-related assignments!

Elisa Moro-Visconti

Business Ops Specialist