Communiceren

Over LinkedIn.

14 november 2013

Tijdens een ontmoeting met een zakenrelatie op een event dat ik organiseerde, was ik verbaasd toen ik deze persoon niet op LinkedIn terug kon vinden. Die verbazing deed mij deze post schrijven. Niet omdat ik vind dat we dingen moeten doen waar we niet achter staan, maar omdat ik geloof dat mensen niet altijd beseffen wat LinkedIn is. Dat je dit niet doet voor anderen, maar er vooral zelf veel plezier en informatie uit kan halen. Het typen leek veel werk, maar was toen ik eenmaal begon een kleine moeite. En dat is exact hoe het ook werkt met LinkedIn!

Waarom LinkedIn? Connect. Find. Be found.

Je hebt een uitnodiging ontvangen van iemand en deze geaccepteerd omdat het een goed contact is. Verder heb je weinig ingevuld. Je maakte een profiel aan om het ‘later’ te vullen, maar dat ben je vergeten of je bent de inloggegevens kwijt. Misschien heb je het ooit weer opgepakt en een nieuw profiel aangemaakt, waardoor je nu een dubbel LinkedIn account hebt en niet weet hoe je dit op kan lossen. Hiermee hebben we het ergste al in kaart. Feit is dat de meeste zakelijke gebruikers een actief LinkedIn profiel online hebben staan. Als we er dan toch zijn, dan kunnen we het maar beter goed doen.

LinkedIn laat zien hoe je via je netwerk in contact kunt komen met een andere professional. En het vertelt iets over jou. Het openbaar plaatsen van een CV lijkt voor sommigen nog steeds wat ver te gaan. Logisch als je ziet in welke korte tijd we alles op het internet kunnen vinden. Google jezelf eens, je zult verbaasd zijn wat er al staat. Ben er daarom bewust van wat je deelt. Bij LinkedIn heb je zelf die keuze.

Het gemiddeld aantal eerstegraads connecties (mensen die jij kent en die jou kennen) ligt in Nederland op ongeveer 300 personen. Met een gemiddelde van bij hen ook 300 personen heb je een korte lijn naar de toegang van 90.000 mensen. Uiteraard is er overlap van bijvoorbeeld een collega die dezelfde collega’s heeft. Stel dat dit 40% is, dan nog heb je toegang tot 54.000 mensen. Dit zijn 54.000 mensen die je binnen enkele stappen kan bereiken voor informatie of hulp. We denken vaak alleen aan onze eerstegraads connecties. Maar het zal het je verrassen wanneer je ziet wat de kracht van het tweedegraads netwerk is.

Je kunt op LinkedIn zien tot hoeveel mensen jij toegang hebt. Om een gevoel te krijgen bij deze cijfers kun je je LinkedIn netwerk visueel maken. Linkedin Labs heeft een tool InMaps, waar je een kaart ziet van jouw netwerk. Hierin worden je contacten weergegeven en krijg je inzicht in de onderlinge connecties.

Er is ooit gezegd dat iedereen op de wereld binnen 6 stappen met jou in verbinding staat. Of dit waar is onderzoeken we zelf nog elke dag in de praktijk, maar met LinkedIn kun jij zelf bouwen aan je directe verbindingen en daarmee dus indirect aan jouw verbinding met de rest van de wereld.

En wat heb ik daaraan? Power Your Career

Wie nog steeds denkt dat LinkedIn alleen van toepassing is als je gaat solliciteren heeft het mis. Het belangrijkste doel is om leden gebruik te laten maken van elkaars netwerk. Dat gebeurt door contacten te leggen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het vinden van professionals voor een opdracht: Je ziet snel wie door jouw contacten worden aanbevolen en wie de juiste kennis en ervaring in huis heeft.
  • Onderhoud van je netwerk: Door het delen en lezen van informatie kun je, wanneer je iemand niet vaak ziet, online in contact blijven. Bijvoorbeeld als iemand zijn/haar profiel heeft bijgewerkt (nieuwe baan, afgerond project en updates van actualiteiten etc.). Zo blijf je op de hoogte over wat (oud)collega’s, teamleden, vrienden en relaties op dit moment bezig houdt.
  • Het signaleren van kansen: Updates op LinkedIn gaan over werk of de activiteiten waar connecties mee bezig zijn en over vakinhoudelijk nieuws. Je ziet snel bij welke persoon je om advies kan vragen. Een vacature voor een baan die echt bij jou past of bij iemand uit je netwerk. Je stuurt de link gemakkelijk door. Maar soms ook kleiner: door een ‘like’ te geven op een update. Zo laat je de ander weten dat je meeleest en met interesse volgt, dat is een compliment. Ga er bewust mee om, zo behouden ze hun waarde. Ook kun je reageren met een opmerking of vraag en op een onderwerp in gaan om binnen een groep te laten zien dat je specifieke kennis hebt om te delen.
  • Het uitbreiden van je netwerk: Wanneer je verdieping zoekt over een onderwerp of met iemand in contact wil komen die je hier meer over kan vertellen, zie je snel bij wie je moet zijn. Mensen zijn vaak bereid je te introduceren bij iemand uit hun netwerk als je dit vraagt.
  • Meer inzicht bij nieuwe contacten: Het geeft je meer inzicht over een persoon en het werk (verleden) van iemand. Dit kan nuttig zijn bij een cursus of training, maar denk ook aan het kennismakingsgesprek waar je je efficiënter op kunt voorbereiden. Bekijk vooraf welke gemeenschappelijke contacten jullie hebben.

En als ik dan een LinkedIn profiel heb? Learn and Share

LinkedIn: een sociaal online netwerk.

  • Sociaal: houd je aan de geschreven en ongeschreven regels van communiceren.
  • Online: wat we allemaal regelmatig zijn. Laat daarom af en toe wat van je horen.
  • Netwerk: mensen die je kent en die jou kennen. Hierdoor kun je verbinden om te leren kennen.

Er zijn genoeg handleidingen voor het gebruik van LinkedIn geschreven, presentaties met de mogelijkheden van LinkedIn. En uitleg over hoe je op de hoogte kunt blijven van ontwikkelingen en functionaliteiten. Zo kun je lezen hoe je een topgebruiker wordt van LinkedIn, hoe het werkt met informatie delen en vinden en hoe je LinkedIn zo kan inzetten dat je je doel bereikt. Je vindt ze gemakkelijk via Google. Deze post gaat niet over cijfers en feiten. Laten we even teruggaan – en beginnen – bij het begin…

Een kleine moeite

“Het typen leek veel werk, maar was toen ik eenmaal begon een kleine moeite. En dat is exact hoe het ook werkt met LinkedIn.” Voordat ik het wist zag ik dat ik alles had getypt wat ik wilde typen. En wie weet staat er iets tussen wat ineens jouw ‘daarom’ zou kunnen zijn. Laat je wat van je horen als je start of je gaat verdiepen www.linkedin.com/in/jacklingoverde

Ik heb voor Jacklin gekozen, omdat zij ervaring heeft in de marketing, kennis en visie heeft over het gebruik van social media, bekend is met mijn vakgebied en ontzettend goed is in organiseren en toepassen van praktische zaken. Jacklin is heel klantgericht. Ze denkt goed mee, heeft leuke, toepasbare ideeën en weet je te enthousiasmeren en motiveren. Daarnaast is ze vrolijk, positief en een heel prettige persoon om mee samen te werken.

Monique van Heerwaarden

Senior Loopbaan- & Performance Coach