Communiceren

De kracht van een compliment

3 januari 2012

1 maart, gewoon de eerste dag van de nieuwe maand? Nou toch niet alleen dat, want, fijne lezers, het is vandaag complimentendag! Ik moest toch even 2x kijken toen ik het zag en het daarna weg lachte, maar ook ik kon er niet omheen op de social media.

Dus ook ik typte vrolijk in www.nationalecomplimentendag.nl. Van uitleg (inclusief spelregels), tot promotiemateriaal en tips ik geef ze mee dat er werk van gemaakt is. Tegelijkertijd vraag ik me af hoe dit is ontstaan. Veel van deze dagen ontstaan door de commercie. Maar zou dit een ander geval zijn en is het ontstaan omdat het nodig is anno 2012 dat we tips krijgen over het geven van complimenten omdat we niet meer weten hoe dat moet?

De kracht van een compliment

Bij het ontvangen van een compliment komen in de hersenen bepaalde stoffen vrij. Deze geven je het gevoel dat je er toe doet. Het werkt als motivator om het gedrag te herhalen of nog verder te ontwikkelen, waarvoor je een compliment kreeg. Ik hoorde laatst dat zelfs als het duidelijk niet gemeend is, je hersenen een ‘wat zie je er mooi uit’ wel ontvangen en je een fijn gevoel geven. Eventjes, in het ongemeende geval.

Een compliment ontvangen

Is het dan zo dat je er enorm over na moet denken voordat je een compliment geeft of ontvangt? Dat geloof ik niet. Ontvangen is een belangrijk onderdeel van het compliment. Ik las dat als je je gaat verontschuldigen of de gever niet bedankt je daarmee aangeeft dat je het welgemeende compliment ontkracht, afzwakt en zelfs een beetje terug geeft. Enkel een ‘dank je wel ‘ is daarom niet altijd genoeg, maar kan dus afbreuk doen.

Een compliment geven

Stel je voor: Een vergadering waarbij je iets niet voorbereid had. Je collega, die wist hoe druk je het had, had voor jou de agenda ook geprint en een krabbel gezet bij de punten die jij aangedragen had zodat je wist wanneer je aan het woord kwam. Je knikt als bedankje en glimlacht. Als je je kantoor binnenloopt zeg je tegen je kamergenoot hoe fijn je het vond dat die collega dat deed en dat hij daar aan dacht. Dat hoorde die collega zelf niet, maar het was wel gemeend. Kijk eens of je in die situaties een extra compliment kan geven.

De acties van vandaag zijn wat mij betreft ‘gezellig’ maar niet van bijzondere waarde. Zeggen dat iemand iets zo goed heeft gedaan, omdat je dat speciaal vandaag kan zeggen, laat ik ook liever aan me voorbij gaan. Waarde heeft het als het geen routine of verplichting is. Zeg iets goeds als je dat ziet, niet als het door de datum wordt gedicteerd.

Overtuigen en beïnvloeden

Terug naar het hoofd: complimenteren speelt zich dus voornamelijk af in je hersenen, het gaat erg onbewust. Had je in de gaten dat ik in de 2e zin van deze weblog je indirect complimenteerde toen ik je een ‘fijne lezer’ noemde? Waarschijnlijk niet maar laat het eens weg en lees dezelfde tekst. Voelt dat anders? In ieder geval heb je het onbewust ontvangen. En als dat leidt tot herhaling van het leesgedrag zijn we weer terug bij vandaag: Complimentendag reëel of commercieel? Ik wil in ieder geval de bedenkers complimenteren met hun bedenksel, want het is duidelijk aangeslagen in Nederland.

Fijne lezer, bedankt ook voor het lezen en een prettige (complimenten)dag!

De training die wij hadden met het team is een prettige manier om naar je eigen werkstijl te kijken. Vooral het gedeelte over energiegevers vs de dingen die veel energie (en tijd) kosten gaven mij veel helderheid.

Aicha

Communicatieprofessional