People & Culture

Betere (en lastige) gesprekken voeren kan je dus gewoon leren!

18 augustus 2021

Iedere organisatie is ervan doordrongen: goede communicatie is de basis voor succes. En ook in ons persoonlijke (werk)leven zijn we daar inmiddels wel van overtuigd. Maar hoe breng je een boodschap helder over? Intern zowel als extern, on- én offline? Hoe baan je je een weg in het teveel aan communicatiekanalen, takenlijsten en ideeën? En hoe voer je het juiste (soms ook lastige) gesprek?

Vaak zien we door de bomen het bos niet meer. Het is lastig om tijdens de dagelijkse gang van zaken te (blijven) checken of we elkaar goed verstaan & af te stemmen of we (nog) met de juiste dingen bezig zijn. Of weten we niet goed waar we moeten beginnen. Neem eens een moment om daarbij stil te staan:

Voor jezelf

  • Welk verhaal vertel jij jezelf?
  • Zijn die gedachtes absoluut waar?
  • Helpt dit gesprek, met jezelf, je om te bereiken wat je wilt?
  • Hoe zou je handelen als het niet waar (of anders) zou zijn?

Met elkaar

  • Welke verhalen komen telkens terug, bij het koffieapparaat, op kantoor?
  • Wat hoor (of denk) je hier allemaal over, wat niet hardop wordt gezegd?
  • Is dat wat we willen?
  • Welk gesprek zouden we eigenlijk moeten voeren?

Wanneer je zo nu en dan de tijd maakt om hier even bewust mee aan de slag te gaan, verandert er vaak al van alles!m Wil je als team/organisatie hier verder in ontwikkelen? Dan is Persoonlijke Communicatie Coaching, een Feedback Training of een (groeps)Workshop op maat daar erg geschikt voor! Het kan zowel online als in (kleine) groepen bij jullie op kantoor of op een externe trainingslocatie.

We starten met het ophalen van het verhaal. Om vervolgens daarover in gesprek te gaan. We oefenen zelf, en samen, om het anders (en beter) te doen.

Jacklin is een energiek persoon, daadkrachtig in haar aanpak en werkwijze, met een scherp oog. Eerst de vraag en uitdaging helder hebben en het hierover eens zijn. Dan strategie uitzetten en bouwen. En ondertussen zaken signaleren, partijen bij elkaar brengen en proces bewaken zodat het doel wordt bereikt. Kortom. Een topper en aanwinst en bovendien een zeer aangenaam mens in de samenwerking. Waarom? Omdat ze respectvol en helder communiceert, tegelijk professioneel is en doorlopend plezierige communicatie als middel inzet om doelen te bereiken.

Mirjam Lamark

Eigenaar en Adviseur bij thermieq