People & Culture

Hoe je iedereen enthousiast meebeweegt.

17 januari 2022

Veranderen is als een reis.

Je weet waar je naar toe wilt.

En tegelijkertijd sta je waar je staat.

Vandaag.

Welk pad ga je lopen?

Hoe krijg je iedereen mee?

Hoe begin je NU, als je nog niet weet hoe het onderweg moet of hoe het nieuwe gaat zijn?

Nou, dan begin je met een eerste stap in de juiste richting!

Geen stenen huis

Een organisatie is niet het betonnen gebouw waar we in zitten. Ook niet enkel de taken, e-mails en de profielfoto’s in onze computer. Een organisatie bestaat uit mensen. Mensen die allemaal nu op een plek staan. En daar ieder op een eigen manier aan het werk zijn. Het is de fundering.

Ontwikkeling ontstaat wanneer we gaan bewegen. Wanneer we een aantal dingen doorbreken of totaal anders gaan doen. Verandering. Je kan er dus op wachten, omdat de natuur zo georganiseerd is dat de dingen (en mensen dus ook). Vanuit natuurlijke groei, passie of urgentie op den duur vanzelf wel gaan bewegen.

Maar je kan de gewenste verandering ook gezamenlijk organiseren, de organisatorische zaken nauwgezet regisseren & de mens-kant zorgvuldig professioneel begeleiden. Dit kan je zien als het onderhoud van dat wat er nu al is. En ondertussen bouwen we dan aan de organisatie die we in de toekomst willen zijn.

Verandering begint bij mensen.

Bij de eerste stap die we (samen) gaan zetten. En voordat je die eerste stap zet is het goed om even stil te gaan staan bij hoe je die verandering gaat organiseren. Zo hebben we niet alleen een idee bij hoe we het gaan doen. Maar zijn we ook klaar om mee te bewegen met de werkelijkheid van morgen; wanneer die er toch net wat anders uitziet, als dingen dus anders gaan lopen en er (ook) iets nieuws van de medewerkers wordt gevraagd.

Neem de tijd om je zorgvuldig voor te bereiden, voordat je een periode van daadwerkelijke verandering in gaat:

  • Ontwikkel een visie WAT gaan we doen? Waar gaan we voor? Communiceer dit niet alleen top-down, maar maak dit onderwerp van de gesprekken door de hele organisatie. Check regelmatig bij elkaar in over zowel (inhoudelijke) informatie en (wederzijdse) verwachtingen. Verschillende perspectieven op de werkelijkheid brengen nieuwe invalshoeken. Dat komt het plan en de uitvoering altijd ten goede! Blijf goed naar elkaar luisteren & spreek jezelf uit. 
  • Wat is het plan: WANNEER gaan we dit doen? Breng je plan terug tot een tijdlijn met doelen met (tussen)stappen. Zodat iedereen de richting in de tijd kan volgen. En we allemaal onderweg kunnen zien waar we zijn. Overzicht helpt en geeft grip in een periode waar alles verandert en we (nog) niet zoveel zicht hebben op de (nieuwe) werkelijkheid. Verandering kent altijd een grote periode van onzekerheid. Hierdoor kan het van tijd tot tijd ook aanvoelen als een grote chaos. En dat is het eigenlijk ook. We doorbreken namelijk de vertrouwde en bestaande ‘orde’ en dat brengt ons in een georganiseerde chaos. Onzekerheid. Op weg naar een nieuwe orde! Bij voorkeur dus met een routekaart bij de hand of iemand bij wie je de weg kan vragen.
  • Help medewerkers bij de VOORBEREIDING: kijk samen vooruit! Waar lopen zij nu tegen aan? Wat zijn wensen? Wat gaat er straks nodig zijn? Probeer dit niet alleen op algemeenheid te behandelen; door bijv. enkel een survey of een groepssessie te organiseren. Maar neem aan de voorkant de tijd en geef medewerkers ook de ruimte om op individueel niveau het te onderzoeken en (n.a.v. het algemene geluid en de uitkomsten van surveys of groepssessies) een-op-een erover in gesprek te gaan. Zodat individuen en groepen goed zijn voorbereid op het pad dat we gaan bewandelen. Ookal is het nog onzeker waar we onderweg precies tegenaan gaan lopen. Het is prettig als er iemand is bij wie je af en toe kan stoppen om even de weg te vragen of om over de beren op te weg te praten.
  • YOU GO! Anticipeer op de opleidings- en ontwikkelbehoeften van werknemers: Dit geldt overigens ook voor het management, maar daarover meer in de volgende alinea. Vertrouw de mensen erop dat zij hun functie goed uitoefenen, zonder over de schouder mee te kijken. Biedt medewerkers de ruimte om zich op persoonlijk en vakinhoudelijk vlak te ontwikkelen wanneer dit nodig is. En (beter nog) ga je ook vooraf eerder al met elkaar in gesprek over wat er gewenst is. Zorg dat het helder is welke stappen iemand kan en gaat zetten. Door de ontwikkelgesprekken met enige regelmaat op de agenda te hebben staan, krijgt ontwikkeling een hele andere vorm dan de traditionele manier die we kennen als het jaarlijkse functionerings- of beoordelingsgesprek. Ineens gaat het dan over continue ontwikkelen. Hoera, een leven lang leren! Dit kan individueel, maar ook in groepen. En nog beter is een beetje van beide, maar dat is hoe ik dat zie… We leren namelijk meer van het samen ‘doen’ en daarover regelmatig in gesprek gaan, dan van ons alleen ergens in vastbijten.
  • Ontwikkel leiders die de verandering kunnen faciliteren. Iemand die de medewerkers kan begeleiden zodat zij (zelf) kunnen doen wat ze moeten en willen doen. En iemand die ONDERWEG telkens de stappen helder kan overbrengen, die de koers met enthousiasme weet te brengen en bewaken. Iemand op wie je als medewerker kan bouwen. En die jou het vertrouwen geeft. Een organisatie met een organisatiecultuur vol vertrouwen presteert beter op alle gebieden; betrokkenheid zorgt voor een betere inzet, dat vergroot de prestaties, verbetert de samenwerking en maakt het werken dus beter en leuker.

Veranderen. Ik noem het liever ontwikkelen. Maar in elk geval gaat het over beweging. Iets wat je moet of wil gaan veranderen binnen een organisatie. Die beweging is ook van invloed op hoe we ons onderscheiden op de markt.  Wat zich vanbinnen afspeelt is namelijk (ook) de voeding van wat de buitenwereld over je hoort en ziet. Als je iets wilt veranderen, dan zal je daar iets voor moeten DOEN! Maar het goede nieuws is dat het een stuk leuker is (en veel beter gaat) wanneer je het samen doet.

De 'Move Your Mind' workshop maakte voor mij inzichtelijk wat energie geeft op m'n werk en wat energie kost. Deze inzichten hebben mij het werk waarop ik solliciteerde teruggegeven.

Bas

Webredacteur